Skip to main content

Kapur dan Papan Hitam

Penolong-ketua-kelas-volunteer

#secebispengalaman
#secabisperkongsian

Kenapa tajuk macamtu (haha) ? Next entri ni nak share pengalaman aku waktu Tingkatan 1 di sekolah yang sama (kalau korang baca entri Kapur dan Papan Hitam sebelum ni korang tahulah sekolah mana). Perkongsian ini akan jadi back forth back forth ikut mood jadi layankan ajelah (its mine so who care kan).

Back to the main point lah kan, waktu aku Tingkatan 1, aku dapat masuk kelas aliran Arab which means kelas first yang mana time tu sedih sangat tapi sekarang syukur sangat (typical me, sesal dahulu syukur kemudian >.<). Bila hari-hari pertama sesi persekolahan biasalah guru kelas akan masuk dan tanya siapa nak jadi ketua kelas, siapa nak jadi penolong etc. Dan time tu guru kelas kami cikgu lelaki yang selalunya dikenali dengan make it easy. Dia jenis malas nak fikir banyak dan malas nak beria undi-undi semua. Aku yang jahat masa tu plan nak kenakan kawan aku sorang ni. Hanna nama dia (anggaplah bukan nama sebenar). Jadi kami macam tak fokus sangat dengan apa yang cikgu cakap time tu sebab kami sibuk nak cadangkan nama satu sama lain. aku dan siap siaga nak angkat tangan sebab takut dia angkat tangan dulu. Once dengar cikgu kata okay siapa nak cadangkan nama penolong ketua kelas, aku terus angkat tangan dengan excited dan overnya. Dan cikgu terus cakap, okay awak jadi penolong ketua kelas. Like what !? Aku nak cadang nama kut. Bukan nak volunteer. Tapi cikgu abaikan aku dan proceed terus kepada jawatankuasa yang lain tanpa sikit pun ihsan huhu.

Perasaan masa tu serius tak suka dan gembira sekelumit pun malah menyesal sebab ada niat jahat nak kenakan orang. Balasan tu Allah bagi on the spot. Allahu. Nak nasihat kat sini, insaf-insaflah berniat tak baik dan berniat jahat sebab end up semua niat jahat tu akan berbalik pada kita sendiri. Cuma masanya je cepat atau lambat. On the spot atau tak on the spot.

Dan bermula dari saat itu, orang akan selalu panggil aku penolong-volunteer. Walaupun tak berlanjutan pun tapi orang masih anggap aku macamtu even aku dah explain beratus kali yang aku nak cadangkan nama orang lain. People still talk back. That is manusia kan. Makin aku besar makin aku faham kenapa. Mungkin mereka-mereka cemburu dan mungkin jugak mereka-mereka tak suka aku. Tapi patutnya aku abaikan je sebab semua tu tak bagi kesan apa pun pada aku. Dan bermula saat itulah aku menjadi seorang penolong ketua kelas yang tak berapa berwibawa sangat. Muda lagi kan jadi macamtulah gayanya.

Tapi, perkara yang nak dihighlightkan daripada peristiwa ini ialah, aku berjaya join Majlis Perwakilan Pelajar (pengawas sekolah) bermula daripada Tingkatan 2 sampai Tingkatan 5, aku berjaya jadi exco asrama bermula daripada aku Tingkatan 2 sampai Tingkatan 5 dan end up jadi Naib Perwakilan Pelajar waktu Tingkatan 5. Sebabnya pada masa itu, semua ketua kelas dan penolong ketua kelas akan dicalonkan dalam MPP. Allah plans it beautifully. Serius cantik. Bermula dari sinilah aku jumpa Mr. Right, belajar banyak benda, hadapi banyak cabaran dan dugaan yang menguatkan aku sampai sekarang dan bermula dari peristiwa inilah yang membuatkan aku jadi someone.


Makanya, redha dan bersyukur atas segala ketentuan Allah. Walaupun kita masih setahun jagung waktu dugaan dan ketentuan tu sampai, ingatlah bahawa benda tu akan lead kita ke satu jalan yang cantik. Kita cuma kena teruskan berdoa, tawakal dan put all the trust in Allah. Jangan berhenti berdoa sebab itu je senjata senapang M16 segala yang kita ada. Doa. Dan terus doa. Allah knows well. 

Comments

Popular posts from this blog

Lirik Lagu Albi Nadak

Kali ni nak sediakan lirik lagu yang kat atas tu. kot-kot lah ada yang berminat ~ Lagu Pertama : Albi Nadak / Fares | Lagu ni lagu Arab. dan Albi Nadak tu maksudnya Seruan Hatiku. Kalau ikut bahasa Arab sebenar, Qalbi Nadak. Albi Nadak tu ialah bahasa dialek | Lirik Arabnya Leek, ana milk leek  ta'ala arrab dommeni, makhtag   eleek, o rokhi feek   ya hob 'omr ana 'omri kollo hakhyesho leek   hawak howa el khaya,   wenta elly ana, ba'ashek hawa   kan albi monaah   agmal malak, yekoon ma'ah   yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya   yah ba'd esneen shok wa khaneen alak eek hena ma'aya   yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek   we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek   wa 'omri fadak   yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya   yah ba'd esneen shok wa haneen alak eek hena ma'aya   yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek   we ha'eesh 'omri 'ashana 'ineek   wa 'omri fadak   Eh, akhtag le eh ...

Implikasi Teori Pemerolehan Bahasa

IMPLIKASI TEORI PEMEROLEHAN BAHASA TERHADAP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU. Dasawarsa, peranan guru bahasa dalam menyampaikan pengajaran yang bermakna kepada pelajar sangat dipengaruhi oleh teori pemerolehan bahasa yang menjadi asas pegangannya. Seseorang guru akan menggunakan kaedah pengajaran yang paling berkesan bagi menjamin berlakunya pembelajaran dalam kalangan murid-muridnya. Teori pemerolehan bahasa boleh dibahagikan kepada empat iaitu teori behavioris, teori kognitif, teori mentalis dan teori interaksionalis . Setiap teori pemerolehan bahasa ini mempunyai prinsip dan fokus tersendiri. Hujah yang dikemukakan juga banyak bergantung pada persekitaran dimana pelopor teori tersebut membesar, mendapatkan pendidikan dan budaya masyarakat setempat. Jika dikaji dan difahami teori-teori tersebut, sangat jelas dapat dilihat idea yang dikemukakan bergantung pada jangka masa teori tersebut diilhamkan. Teori pemerolehan bahasa amat penting dalam proses pengajaran dan pembe...

BMMB3073 Penggunaan Bahasa Rojak

Bahasa merupakan alat komunikasi terpenting dalam konteks perhubungan sesama manusia. Bahasa membolehkan manusia berhubung, melahirkan idea dan meluahkan perasaan. Bahasa merupakan nadi kepada sesuatu bangsa. Penyalahgunaan bahasa boleh memberi kesan kepada perlambangan sesuatu bangsa. Dalam konteks negara Malaysia, isu penggunaan bahasa rojak sering menjadi isu utama yang hangat diperdebatkan. Isu ini seharusnya diatasi dalam kalangan masyarakat Malaysia terutamanya dalam kalangan pelajar dan guru di sekolah. Hal ini kerana, generasi kini merupakan pemimpin negara pada zaman akan datang. Oleh itu, mereka perlulah dididik untuk menggunakan bahasa dengan betul supaya bahasa ibunda rakyat Malaysia tidak pudar ditelan zaman. Bahasa menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ialah sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia (Dewan Bahasa dan Pustaka, 2007). Menurut Reed, V. A. (1994)  pula, bahasa adalah lambang-lambang yang kita ...