Skip to main content

KESANTUNAN BERBAHASA DALAM KALANGAN REMAJA

             Berdasarkan kamus dewan edisi keempat, remaja didefinisikan sebagai sudah mulai dewasa, sudah akil baligh dan sudah cukup umur untuk berkahwin. Menurut Azizi Haji Yahya (2011) pula, zaman remaja dikatakan bermula daripada akil baligh dan berakhir apabila memasuki alam dewasa, yang merupakan satu tempoh peralihan dalam pusingan hidup yang melibatkan banyak perubahan yang berlaku sama ada daripada segi perkembangan fizikal, emosi dan kognitif iaitu mula berminat mengadakan hubungan dengan rakan sebaya. Secara umumnya, remaja ialah golongan yang berumur 12 hingga 21 tahun atau 13 hingga 25 tahun yang mempunyai sifat ingin mencuba yang tinggi. Pelbagai perubahan drastik berlaku dalam fasa ini yang mana perubahan ini akan memberi kesan kepada emosi remaja. Kesantunan berbahasa pula memperlihatkan sikap yang mengandungi nilai-nilai murni, etika yang tinggi dan berbahasa secara sopan dan santun.

Remaja pada masa ini, dilihat semakin kurang kesantunan berbahasanya dan budi bahasa dalam diri mereka juga semakin pudar. Baik dalam percakapan mereka sehari-hari ataupun dalam  tulisan mereka seperti di dalam laman sosial, e-mel ataupun masej pesanan ringkas (SMS). Mereka menggunakan bahasa yang tidak sopan, bahasa rojak dan penggunaan bahasa tersebut salah dari segi tatabahasa dan hukum bahasa Melayu. Bagaimanakah perkara ini boleh berlaku sedangkan remaja-remaja di Malaysia ini paginya menuju ke sekolah dan mereka diajar subjek bahasa Melayu. Bahasa merupakan medium yang digunakan untuk manusia meyampaikan maklumat, menuturkan perkataan dan meluahkan perasaan. Tanpa bahasa yang betul dan tidak fahami, apa yang ingin disampaikan tidak dapat diterima oleh seseorang pendengar. Melalui bahasa juga, peribadi dan tahap pendidikan seseorang itu dapat dinilai. Agama Islam juga menuntut umatnya untuk berbahasa dengan sopan dan lemah lembut. Hal ini kerana, pertuturan yang baik mencerminkan hati yang bersih dan  suci. Melalui penggunaan bahasa yang sopan dan elok juga kita dapat memperoleh kepercayaan.

Bahasa kesat yang lazim digunakan sekarang seperti tolol, gi mampus kau, jahanam kau, bodoh, haram dan sebagainya. Penggunaan bahasa singkatan dan bahasa rojak juga boleh mengakibatkan bahasa Melayu asli semakin tidak diketahui ramai dan menyebabkan masyarakat keliru kesahihan bahasa tersebut.




         
 Kebanyakan waktu remaja dihabiskan di rumah bersama ibu bapa dan keluarga. Keluarga memberi pengaruh besar kepada remaja-remaja ini. Latar belakang keluarga yang kurang baik memberi kesan yang kurang baik juga kepada bahasa pertuturan anak-anak mereka. Sekiranya ibu bapa sudah biasa menggunakan bahasa maki hamun dan bahasa kesat di hadapan anak-anak sejak mereka kecil, anak-anak akan terikut-ikut dan biasa dengan perkataan tersebut sehingga mereka dewasa. Ibu bapa yang sering bergaduh juga menyumbang kepada faktor berlakunya kecelaruan dalam kesantunan berbahasa ini. Sekiranya ibu bapa sering bergaduh sehingga bercerai-berai, anak-anak akan mendapat kurang kasih sayang dan mreka mencari kasih-sayang yang hilang itu di luar rumah. Apabila di luar rumah, peratus untuk mereka bergaul dengan orang-orang yang salah sangat tinggi dan ini akan bukan sahaja menyebabkan kesantunan mereka hilang, malah turut mendatangkan faktor-faktor lain seperti terlibat dengan dadah dan perlumbaan.


Di samping itu, laras bahasa  dalam khidmat pesanan ringkas dan dalam laman-laman social juga mempengaruhi mereka. Perkataan dieja berdasarkan apa yang didengari mereka. Banyak perkataan telah dirosakkan seperti apa menjadi ape, telefon menjadi talipon, ambil menjadi ambik dan banyak lagi. Lagi menyedihkan apabila ejaan sesuatu perkataan itu diubah dan ditambah oleh mereka menjadi perkataan yang sukar difahami dan pelik sebutan. Kebanyakan perkataan ini hanya difahami oleh mereka sahaja. Contohnya, perkataan axu yang membawa maksud aku, awunx bermaksud awak, dea iaitu dia dan sebagainya.                        Rajah 2.1.4 dan 2.1.5 merupakan contoh novel remaja yang menggunakan bahasa yang tidak sesuai. Penggunaan bahasa ini boleh mempengaruhi remaja. Media merupakan alat perantaraan di antara media dan masyarakat. Sekiranya penggunaan bahasa mereka salah, masyarakat  terutamanya golongan remaja ini terikut-ikut dengan penggunaan bahasa mereka. Media-media elektronik seperti televisyen dan radio juga tidak menitik beratkan penggunaan bahasa yang sesuai.
            Penggunaan bahasa Melayu yang telah rosak ini, jika dibiarkan dan tidak diambil tindakan oleh pihak yang bertanggungjawab akan memberi kesan kepada bahasa Melayu kita. Status bahasa Melayu sebagai bahasa kbangsaan akan luntur. Jika orang Melayu khususnya remaja Melayu tidak menggunakan laras bahasa Melayu yang betul dan tepat, siapa lagi yang kita harapkan untuk memartabatkan bahasa ini ? Untuk melihat pemimpin pada masa akan datang, lihatlah remaja pada hari ini. Jika remaja pada hari ini tidak menitikberatkan penggunaan bahasa Melayu, bagaimanakah keadaan negara kita pada masa akan datang ? Selain itu, bahasa Melayu juga akan menjadi bahasa kelas rendah yang tiada kuasa. Bahasa Melayu hanya digunakan di negara kita, Malaysia. Sekiranya luntur bahasa ini, maka bahasa Melayu hanya akan disimpan di dalam muzium untuk menjadi tatapan generasi akan datang. Hal ini turut akan menjejaskan tamadun Melayu.
            Untuk membaiki masalah kesantunan berbahasa dalm kalangan remaja ini, ibu bapa seharusnya berada di barisan hadapan untuk mencari penyelasaiannya. Pada pendapat saya, ibu bapa perlu menjadi qudwah hasanah untuk anak-anak. Ketika di rumah, ibu bapa seharusnya menunjukkan contoh yang baik dengan mengamalkan kesantunan berbahasa. Hal ini kerana, ibu bapa adalah cerminan anak-anak. Bagaimana acuan, begitulah kuihnya. Anak-anak mereka seharusnya dilentur sejak kecil lagi kerana kata pepatah melentur biarlah dari rebungnya. Kanak-kanak yang masih kecil melalui proses pembelajaran yang pantas. Mereka akan mengikut apa yang mereka lihat dan apa yang mereka nampak. Sekiranya anak-anak mereka telah besar dan sudah menjadi remaja, usaha masih boleh diteruskan dengan sentiasa memberi nasihat kepada merka tanpa jemu. Usaha yang berterusan tetap akan mebuahkan hasil pada akhirnya walaupun lambat. Ibu bapa boleh memantau pergerakan anak-anakdengan mengetahui ke mana mereka pergi dan dengan siapa mereka bersahabat. Sahabat yang baik boleh memberi pengaruh kepada remaja-remaja. Ibu bapa juga seharusnya bersifat tegas dalam sesetengah perkara supaya anak-anak terbiasa dengan pertuturan yang sopan dan santun.
            Pihak sekolah juga wajar memainkan peranan kerana di sekolahlah tempat remaja-remaja ini berada selain dari rumah. Pihak sekolah perlulah mengadakan program yang bersesuaian untuk golongan remaja. Pihak sekolah terutamanya guru-guru seharusnya menitikberatkan penggunaan bahasa yang betul dan mereka seharusnya mendidik remaja-remaja ini cara untuk santun berbahasa dengan betul. Mengadakan hukuman untuk pelajar yang tidak mengamalkan kesantunan boleh dijadikan cara yang baik untuk mendidik pelajar-pelajar di sekolah. Penumpuan seharusnya diberikan kepada pelajar-pelajar yang nakal dan mempunyai masalah disiplin. Hal ini kerana, ketidaksopanan dalm pertuturan akan menyebabkan remaja terdorong untuk mempunyai sikap yang negatif dan menyebabkan mereka mengambil tindakan yang tidak bermoral seperti vandalisme, merokok dan ponteng sekolah. Bimbingan dan kaunseling yang betul daripada guru-guru boleh mengembalikan pelajar-pelajar ini ke pangkal jalan dengan usaha yang berterusan.
            Namun begitu, perkara yang paling penting sekali dalam hal ini ialah remaja itu sendiri mestilah mengubah sikap mereka daripada negatif kepada positif. Firman Allah dalam surah Ar-Ra’d ayat 11 yang bermaksud,

“…Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan mereka diri mereka sendiri….”

Walaupun beribu orang datang dan membimbing kita supaya berubah, kita tidak akan berubah sekiranya kita tidak memulakan langkah kerana kita boleh menarik lmbu ke tepi sungai, tetapi kita tidak boleh menyuruh lembu itu untuk minum air dari sungai tersebut.. Remaja itu sendiri seharusnya sedar bahawa mereka adalah pemimpin keluarga dan masyarakat pada masa hadapan. Tanggungjawab yang besar ini menuntut pengorbanan dan usaha yang gigih ssedari awal. Remaja tidak seharusnya bersikap seperti bangau yang suka menuding jari ke arah orang lain sahaja. Remaja perlu pandai mencari sahabat yang boleh mempengaruhi diri untuk santu barbahasa dengan baik dan berusaha untuk bersopan santun dalam setiap perkataan dan perlakuan setiap hari. Sudah sampai masanya untuk para remaja melakukan transformasi diri dengan mengamalkan nilai-nilai murni melalui kesantunan berbahasa kerana dunia hari ini melihat calon pemimpin hari muka bukan sahaja yang berwibawa, malah yang mempunyai sahsiah terpuji dalaman dan luaran.



           




           





Comments

Popular posts from this blog

Lirik Lagu Albi Nadak

Kali ni nak sediakan lirik lagu yang kat atas tu. kot-kot lah ada yang berminat ~ Lagu Pertama : Albi Nadak / Fares | Lagu ni lagu Arab. dan Albi Nadak tu maksudnya Seruan Hatiku. Kalau ikut bahasa Arab sebenar, Qalbi Nadak. Albi Nadak tu ialah bahasa dialek | Lirik Arabnya Leek, ana milk leek  ta'ala arrab dommeni, makhtag   eleek, o rokhi feek   ya hob 'omr ana 'omri kollo hakhyesho leek   hawak howa el khaya,   wenta elly ana, ba'ashek hawa   kan albi monaah   agmal malak, yekoon ma'ah   yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya   yah ba'd esneen shok wa khaneen alak eek hena ma'aya   yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek   we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek   wa 'omri fadak   yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya   yah ba'd esneen shok wa haneen alak eek hena ma'aya   yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek   we ha'eesh 'omri 'ashana 'ineek   wa 'omri fadak   Eh, akhtag le eh ...

Implikasi Teori Pemerolehan Bahasa

IMPLIKASI TEORI PEMEROLEHAN BAHASA TERHADAP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU. Dasawarsa, peranan guru bahasa dalam menyampaikan pengajaran yang bermakna kepada pelajar sangat dipengaruhi oleh teori pemerolehan bahasa yang menjadi asas pegangannya. Seseorang guru akan menggunakan kaedah pengajaran yang paling berkesan bagi menjamin berlakunya pembelajaran dalam kalangan murid-muridnya. Teori pemerolehan bahasa boleh dibahagikan kepada empat iaitu teori behavioris, teori kognitif, teori mentalis dan teori interaksionalis . Setiap teori pemerolehan bahasa ini mempunyai prinsip dan fokus tersendiri. Hujah yang dikemukakan juga banyak bergantung pada persekitaran dimana pelopor teori tersebut membesar, mendapatkan pendidikan dan budaya masyarakat setempat. Jika dikaji dan difahami teori-teori tersebut, sangat jelas dapat dilihat idea yang dikemukakan bergantung pada jangka masa teori tersebut diilhamkan. Teori pemerolehan bahasa amat penting dalam proses pengajaran dan pembe...

BMMB3073 Penggunaan Bahasa Rojak

Bahasa merupakan alat komunikasi terpenting dalam konteks perhubungan sesama manusia. Bahasa membolehkan manusia berhubung, melahirkan idea dan meluahkan perasaan. Bahasa merupakan nadi kepada sesuatu bangsa. Penyalahgunaan bahasa boleh memberi kesan kepada perlambangan sesuatu bangsa. Dalam konteks negara Malaysia, isu penggunaan bahasa rojak sering menjadi isu utama yang hangat diperdebatkan. Isu ini seharusnya diatasi dalam kalangan masyarakat Malaysia terutamanya dalam kalangan pelajar dan guru di sekolah. Hal ini kerana, generasi kini merupakan pemimpin negara pada zaman akan datang. Oleh itu, mereka perlulah dididik untuk menggunakan bahasa dengan betul supaya bahasa ibunda rakyat Malaysia tidak pudar ditelan zaman. Bahasa menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ialah sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia (Dewan Bahasa dan Pustaka, 2007). Menurut Reed, V. A. (1994)  pula, bahasa adalah lambang-lambang yang kita ...