1.0 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KEMAHIRAN HIDUP
PENDIDIKAN KHAS BERMASALAH PEMBELAJARAN
Kelas
|
: 1 Taufik
|
Mata Pelajaran
|
: Kemahiran Hidup
|
Tarikh
|
: 17 Ogos 2015 (Isnin)
|
Masa
|
: 9.00 pagi – 9.40 pagi
|
Bilangan Murid
|
: 4 orang
|
Bil
|
Nama
|
Masalah
|
Kehadiran
|
1
|
Melati binti Abu
|
Lembam
|
/
|
2
|
Dewi Yusra binti Hanif
|
Autisme
|
/
|
3
|
Sharifah Ramadhan binti
Syed Faisal
|
Cerebral Palsy
|
/
|
4
|
Yuhanis binti Farid
|
Hiperaktif
|
/
|
Tema
|
: Masakan
|
Tajuk
|
: Menyediakan roti gulung sardin ( Menggoreng roti )
|
Standard kandungan
|
: 2. 5 Memasak dengan kaedah yang betul
|
Standard pelajaran
|
: 2.5.2 Cara menggoreng
|
Penggabungjalinan
isi kandungan
|
: 2.3.2 Keselamatan di dapur
|
Objektif
Pada akhir
pembelajaran dan pengajaran murid dapat:
1. Menyatakan bahan-bahan yang digunakan untuk menggoreng roti gulung
sardin.
2. Menggoreng roti gulung sardin tanpa bantuan guru bermula daripada
menggelek roti sehingga mengangkat roti gulung sardin yang telah siap digoreng
daripada kuali.
Pengetahuan sedia
ada
|
: Murid mempunyai pengetahuan mengenai peralatandi dapur.
|
Perentasan
kurikulum
|
: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan, Pendidikan Sivik,
Bahasa Melayu
dan Pendidikan Seni.
|
Penerapan nilai
|
: Kerjasama, mendengar arahan, kebersihan, yakin akan
diri
|
Unsur terapi
|
: Muzik, Pertuturan, Cara kerja, Psikomotor, Kognitif
|
BBM
|
: Analisis tugasan, video lagu, roti, telur, minyak masak,
garam, penggelek, sudip, kuali, sudu, garfu, pinggan, papan pemotong, inti
sardin dan penapis minyak.
|
LANGKAH
|
AKTIVITI
|
FOKUS PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Tayangan video Senaman Si
Tommy :
Tangan
kiri di depan, ke belakang,
Depan belakang, bersama goyangkan,
Lakukan seperti ini dan berputarlah,
Mudahkan caranya.
Uuuuhhh... ayuh bersama,
Uuuuhhh... bersama-sama,
Uuuuhhh... ayuh bersama,
Pegang lutut tangan di angkat, yai yai ya.
|
1.
Murid ditayangkan video senaman
Si Tommy.
2.
Murid perlu melakukan senaman Si
Tommy bersama-sama guru.
3.
Murid dikaitkan tentang senaman
Si Tommy dengan apa yang akan dipelajari hari ini.
4.
Murid diberi penerangan secara
ringkas mengenai langkah-langkah keselamatan di dapur.
|
Teknik : Nyanyian sambil
melakukan senaman ringan.
Terapi : Muzik
Nilai : Mendengar arahan guru
dan mengikut perlakuan guru.
BBB : Video
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Simulasi Menggoreng Roti
Gulung Sardin
|
1.
Murid diterangkan oleh guru
langkah demi langkah mengenai cara untuk menggoreng roti gulung sardin dengan
menggunakan analisis tugasan.
2.
Guru melakukan simulasi
menggoreng roti gulung sardin.
|
Teknik: Demonstrasi
Terapi: Pertuturan
Nilai: Mendengar arahan guru
dan fokus.
BBB: Analisis tugasan
|
Langkah 2
(20 minit)
|
Amali
|
1.
Murid diminta untuk mengambil
apron dan memakainya.
2.
Secara berpasangan, murid
dikehendaki melakukan amali menggoreng
roti gulung sardin secara bergilir bermula daripada menggelek roti
sehinggalah mengangkat roti gulung sardin yang telah siap digoreng daripada
kuali.
3.
Murid perlu meletakkan roti
gulung sardin yang telah siap diangkat ke dalam penapis minyak untuk menapis
minyak berlebihan.
4.
Murid perlu memindahkan roti
gulung sardin ke dalam pinggan.
|
Terapi: Cara Kerja
Nilai: Mendengar arahan guru,
berkerjasama dan yakin akan kebolehan diri.
BBB: Roti, telur, minyak
masak, garam, penggelek, sudip, kuali, sudu, garfu, pinggan, papan pemotong,
inti sardin dan penapis minyak.
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
|
1.
Murid diberi lembaran kerja
memadankan gambar dengan kata kerja yang berul.
2.
Murid diminta menerangkan secara
ringkas langkah-langkah menggoreng roti gulung sardin.
3.
Guru menerapkan nilai berdikari
dalam kehidupan seharian.
|
Teknik: Soal jawab
Terapi: Pertuturan
Nilai: Mendengar arahan guru
BBB: Lembaran kerja (4 helai)
|
Minyak
masak
|
Garam
|
Roti
|
Telur
|
Inti
sardin
|
ALAT PERKAKAS DAPUR ( beserta gambar )
Penapis
minyak
|
Mangkuk
|
Papan
pemotong
|
Sudu
dan garfu
|
Sudip
|
Penggelek
|
Kuali
|
Comments
Post a Comment