Skip to main content

PKUK 3013

TUGASAN 

Menghasilkan penulisan esei bertajuk:

i) Masalah-masalah  komunikasi, bahasa dan pertuturan  kanak-kanak bermasalah
   pembelajaran.

ii) Cadangkan Intervensi bagi mengatasi masalah murid  dalam berkomunikasi.

iii)  Panjang esei ialah 1000 patah perkataan.

Penulisan ini hendaklah merujuk kepada sumber bacaan  ilmiah 

1.0 Pendahuluan

Pendidikan khas ialah pendidikan yang disediakan untuk murid-murid berkeperluan khas. Hallahan dan Kaufmaan (2000), mendefinisikan pendidikan khas sebagai pengajaran yang direka khas bagi memenuhi keperluan  luar biasa kanak-kanak yang luar biasa. Murid-murid berkeperluan khas terdiri daripada golongan yang bermasalah penglihatan, pendengaran, mempunyai masalah dalam pembelajaran dan pintar cerdas.
Kanak-kanak bermasalah pembelajaran pula ialah mereka yang didefinisikan sebagai bermasalah dalam satu atau lebih daripada proses asas psikologi melibatkan pemahaman atau penggunaan bahasa sama ada pertuturan atau penulisan. Masalah yang dihadapi oleh mereka mengakibatkan kebolehan mendengar, berfikir, bertutur dan membaca yang tidak sempurna (PDKNet, 2015).

Kategori kanak-kanak bermasalah pembelajaran di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia ialah Sindrom Down, autisme ringan, hiperaktif (ADHD), terencat akal minima, kurang upaya dalam pembelajaran (LD) dan kurang upaya dalam pembelajaran khusus. Penulisan esei pada kali ini memfokuskan kepada masalah komunikasi, bahasa dan pertuturan kanak-kanak berkeperluan khas.

2.0 Masalah-masalah  Komunikasi, Bahasa dan Pertuturan  Kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran

2.1 Hubungan antara Komunikasi, Bahasa dan Pertuturan

            Secara umumnya, komunikasi, bahasa dan pertuturan mempunyai kaitan yang rapat. Bahasa dan pertuturan merupakan elemen penting dalam berkomunikasi. Individu yang tidak mahir dalam bertutur tidak mampu untuk berkomunikasi dengan baik. Proses komunikasi boleh berlaku tetapi seperti yang dilakukan oleh individu bermasalah pendengaran namun kurang berjaya. Individu yang tidak mempunyai kemahiran berbahasa yang baik juga tidak mampu untuk berkomunikasi dengan baik kerana bahasa amat penting dalam komunikasi. Bahasa ialah pertuturan. Rajah 2 berikut menunjukkan kaitan ketiganya:


Rajah 2  Hubungan antara komunikasi, bahasa dan pertuturan
 


2.2  Masalah komunikasi
Masalah komunikasi kanak-kanak bermasalah pembelajaran ialah kanak-kanak ini tidak melibatkan diri dengan aktif dalam proses komunikasi seperti bertukar maklumat, idea, keperluan dan keinginan. Masalah komunikasi merupakan penyimpangan daripada pendengaran, pertuturan atau bahasa normal yang mengganggu komunikasi serta menarik tumpuan negatif terhadap individu yang mengalaminya dan menyebabkan individu menjadi segan dan kurang berupaya (Charles Van Viper, 1905-1994 dalam Kementerian Pelajaran Malaysia, 2011).
Komunikasi biasanya melibatkan proses pemerolehan bahasa reseptif dan ekspresif. Kedua-dua proses ini amat berkaitan dengan masalah pendengaran dalam komunikasi. Pemerolehan bahasa secara reseptif ialah kebolehan individu dalam menerima mesej yang disampaikan manakala pemerolehan bahasa secara ekspresif pula ialah kebolehan individu menyampaikan mesej. Kanak-kanak autisme merupakan antara kanak-kanak yang mengalami masalah komunikasi ini. Sekiranya ditanyakan kepada soalan seperti “apa yang sedang kamu lakukan ?”, mereka akan berdiam diri dan langsung tidak memberikan respon kepada soalan tersebut. Hal ini jelas menunjukkan mereka mempunyai masalah komunikasi reseptif dan ekspresif.
 Proses komunikasi berlaku dengan kewujudan empat aspek iaitu penutur mesej, penerima mesej, hasrat untuk berkomunikasi dan kaedah untuk berkomunikasi. Tanpa salah satu daripada aspek ini, masalah komunikasi akan berlaku. Masalah komunikasi boleh dikategorikan seperti berikut:

si
 
2.3 Masalah bahasa

            Masalah bahasa terbahagi kepada masalah bahasa secara saintifik. Masalah bahasa secara saintifik terbahagi pula kepada masalah bentuk bahasa iaitu daripada aspek fonologi, morfologi dan sintaksis, masalah penggunaan bahasa iaitu semantik dan masalah kandungan bahasa iaitu pragmatik.

2.3.1 Bentuk bahasa

Fonologi ialah sistem bunyi sesuatu bahasa (Siti Hajar Abdul Aziz, 2011). Setiap unit bunyi tersebut dikenali sebagai fonem. Fonem ialah unit bunyi linguistik terkecil yang membawa perbezaan terhadap makna. Contohnya, /a/ dan /u/ merupakan dua fonem yang berbeza yang membawa makna yang berbeza. Jika fonem /a/ di hujung perkataan /baka/ ditukar dengan fonem /u/, perkataan tersebut akan menjadi /baku/ dan maknanya amat berbeza. Kanak-kanak down syndrome misalnya mempunyai lidah yang tebal dan pendek. Hal ini menyebabkan penghasilan bunyi bahasa mereka di tahap yang teruk. Penghasilan bunyi menjadi tidak jelas dan tidak dapat difahami oleh pendengar.  Hal ini mendatangkan masalah bahasa seterusnya masalah komunikasi kepada mereka.
           
            Morfologi pula ialah sistem peraturan linguistik yang mempengaruhi struktur perkataan (Siti Hajar Abdul Aziz, 2011). Peraturan morfologi menentukan bagaimana perkataan-perkataan dalam sistem bahasa dibina. Penggunaan imbuhan termasuk dalam bidang morfologi (Siti Hajar Abdul Aziz, 2011). Contohnya, jika dilihat pada kata dasar main, perkataan ini akan membawa maksud yang berbeza jika ditambah imbuhan seperti dimainkan dan bermain. Kanak-kanak autisme misalnya merupakan kanak-kanak yang tidak mampu memahami perkataan yang panjang strukturnya. Mereka hanya akan dapat menangkap perkataan yang mudah dan ringkas dan kebiasaannya hanya kata dasar. Apabila frasa kerja tidak dibina dengan betul seperti main menjadi bermain, bahasa yang disampaikan tidak tepat dan komunikasi akan menjadi  tidak berkesan.

            Sintaksis pula ialah peratuan linguistik yang mempengaruhi peraturan dan kombinasi perkataan untuk menjadi ayat (Siti Hajar Abdul Aziz, 2011). Sintaksis menentukan susunan perkataan dalam ayat. Peraturan struktur ayat dalam bahasa Melayu secara umumnya ialah sesuatu ayat perlu mempunyai subjek dan predikat bagi menghasilkan ayat yang lengkap. Kanak-kanak bermasalah pembelajaran terencat akal mempunyai tahap pemikiran kognitif yang rendah (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2011). Mereka tidak dapat membina ayat yang lengkap dan tidak dapat memahami ayat yang disampaikan. Kanak-kanak ini hanya dapat menangkap perkataan yang akhir dan mudah. Mereka juga tidak mampu menuturkan ayat yang betul dan tepat. Hal ini akan mendatangkan masalah dalam komunikasi.



2.3.2 Kandungan bahasa

            Semantik pula didefinisikan sebagai peraturan yang menentukan makna perkataan dan kombinasi perkataan (Siti Hajar Abdul Aziz, 2011).  Semantik menentukan sesuatu ayat itu mempunyai maksud yang jelas atau tidak. Binaan ayat yang lengkap dan bermakna perlu mengandungi kandungan yang bermakna juga. Individu yang luas pengetahuan dan banyak membaca dapat menghasilkan ayat dengan baik. Kanak-kanak bermasalah pembelajaran seperti pintar cerdas misalnya, mempunyai tahap  Intelligence Quotient (IQ)  yang tinggi dan melebihi tahap IQ rakan sebayanya. Mereka rajin membaca dan mempunyai pemikiran yang luar biasa. Tahap bahasa mereka juga tinggi dan penggunaan bahasa yang tinggi dalam komunikasinya dengan rakan sebaya akan mengakibatkan masalah dalam komunikasi. Rakan sebayanya juga tidak dapat memahami dan memberikan respon yang betul terhadap apa yang cuba disampaikan olen kanak-kanak pintar cerdas ini dan hal ini menyebabkan komunikasi tidak berjaya.

2.3.3 Penggunaan bahasa

            Pragmatik ialah peraturan yang menentukan penggunaan bahasa mengikut situasi yang betul. Peraturan ini termasuklah memberi respon yang betul terhadap topik yang dibincangkan dan menyampai maklumat dengan berkesan. Unsur-unsur pragmatik adalah seperti menggunakan mimik muka, gesture badan, body language dan lain-lain aspek non-verbal. Kekurangan dalam penguasaan pragmatik bakal menjejaskan komunikasi yang berkesan. Hal ini amat penting dalam menambahkan kefahaman terhadap apa-apa yang disampaikan. Kanak-kanak autisme antara kanak-kanak yang tidak dapat menggunakan bahasa mengikut situasi yang tepat. Mereka bukaan sahaja tidak mamppu memberikan respon yang baik malah mereka tidak mengalami kesukaran dalam berinteraksi dengan individu lain.

2.4  Masalah Pertuturan

            Pertuturan ialah perlakuan psikologikal di mana otot-otot yang terlibat dalam penghasilan pertuturan adalah kombinasi otak untuk menghasilkan bunyi-bunyi bahasa. Pertuturan merupakan suatu saluran yang membolehkan kita meluahkan perasaan atau rasa hati ( Kirk,1972 ). Masalah pertuturan pula ialah masalah dalam penghasilan bunyi-bunyi bahasa menggunakan alat-alat artikulasi yang terlibat. Terdapat tiga jenis masalah pertuturan iaitu masalah suara, masalah artikulasi dan masalah kelancaran.

            Masalah suara berkaitan dengan kualiti suara individu. Ia mungkin terlalu lantang, lembut, garau, kasar, sengau, nada yang tinggi atau rendah atau nada yang sama dan tidak berubah. Penggunaan nada yang sama dan tidak berubah dalam kalangan kanak-kanak autisme menunjukkan bahawa mereka tidak mempunyai perasaan. Hal ini mengakibatkan komunikasi kurang berkesan dan penerima tidak dapat memahami maklumat yang disampaikan.

            Masalah artikulasi atau gangguan artikulasi adalah pengeluaran bunyi-bunyi pertuturan yang abnormal sehingga menyebabkan percakapan menjadi tidak tepat, tidak jelas, sukar difahami atau percakapan  tidak sesuai. Artikulasi melibatkan alat-alat yang
Berfungsi mengeluarkan bunyi bahasa (Siti Hajar Abdul Aziz, 2011). Kanak-kanak down syndrome merupakan kanak-kanak yang mengalami masalah artikulasi ini. Sesetengah dari mereka mempunyai lidah yang terlebih saiz  yang disebut makroglosia. Lidah yang besar akan menyekat aliran udara yang mengakibatkan kesukaran bernafas. Selain itu, ledah yang tebal juga akan menyukarkan penyebutan huruf-huruf tertentu seperti /c/. Penyebutan yang berbeza akan membawa maksud yang berbeza.

            Masalah kelancaran pula melibatkan aliran pertuturan yang mempengaruhi kadar dan kelicinan pertuturan seseorang. Gagap adalah bentuk gangguan kelancaran pertuturan yang paling biasa. Seseorang dikatakan gagap apabila menyebut sesuatu perkataan berulang-ulang, tersekat-sekat, dan diikuti ketegangan otot tekak. Keadaan ini terjadi akibat gangguan pernafasan yang berpunca daripada penyelarasan otot pertuturan yang tidak sempurna. Kanak-kanak bermasalah pembelajaran terencat akal cenderung untuk gagap kerana mereka tidak mempunyai kosa kata yang banyak dan teragak-agak untuk menuturkan sesuatu.

3.0  Intervensi Bagi Mengatasi Masalah Autisme dalam Berkomunikasi
           
            Kanak-kanak autisme ialah mereka yang mempunyai masalah gangguan komunikasi, interaksi sosial, gangguan deria, pola bermain dan gangguan emosi. Komunikasi mereka terbantut kerana mereka tidak dapat berhubung dengan baik. Menurut Micahael Rutter (1979) dalam Kuder (2003), masalah kanak-kanak autisme tidak hanya menggunakan bahasa pertuturan yang sedikit, sebaliknya bagi kanak-kanak yang boleh bertutur, bahasa yang mereka gunakan adalah abnormal. Oleh yang demikian, mereka memerlukan intervensi bagi mengatasi masalah komunikasi mereka ini. Proses intervensi bagi kanak-kanak autisme boleh dilakukan setelah masalah dikesan dan berfokus pada tingkah laku dan perubatan.

            Intervensi yang pertama ialah menjalankan ujian kecerdasan ke atas kanak-kanak autistik. Ujian ini penting bagi memastikan kanak-kanak autistik mendapat kemudahan yang sepatutnya dalam pendidikan khas. Walaupun kanak-kanak autisme mmempunyai kemahirantertentu yang tinggi, namun tahap perkembangan mental mereka amat lewat dan secara umumya tahap kecerdasan mereka antara 35 hingga 50.
            Kanak-kanak autistik mempunyai masalah tingkah laku yang membimbangkan. Bagi melazimkan mereka dengan tingkah laku yang positif, guru, ibu bapa atau insan yang berkaitan boleh melaksanakan beberapa strategi pengurusan tingkah laku yang berkesan seperti memberi mereka ganjaran sekiranya mereka melakukan nilai-nilai murni. Ganjaran seharusnya berbentuk menarik dan merupakan antara minat kanak-kanak tersebut. Sebaliknya, jika mereka melakukan perbuatan yang negatif, dendaan yang ringan dan bertujuan untuk mendidik dapat diambil.
            Selain itu, penggunaan Picture Exchange Communication System (PECS) amat membantu kanak-kanak autisme untuk berkomunikasi dengan baik. Menurut Hallahan dan Kaufman (2000), PECS memungkinkan individu untuk membuat permintaan, memilih item-item dan menyatakan perasaan dengan menggunakan kad-kad gambar sebagai penukaran kepada komunikasi dalam kalangan kanak-kanak. Intervensi ini menggalakkan murid secara spontan menyatakan kehendak mereka dengan gambar. Guru berperanan untuk menambah perbendaharaan kata kanak-kanak dari semasa ke semasa di samping mengajar mereka menyebut ayat ringkas. Program PECS menggabungkan kaedah tingkahlaku dan teknik pengajaran incidental untuk memperkembangkan komunikasi sosial kanak-kanak bermasalah pembelajaran (Hallahan dan Kaufman, 2000).
           
4.0 Kesimpulan

            Kesimpulannya, kanak-kanak berkeperluan khas ini mempunyai masalah dalam komunikasi, bahasa dan pertuturan mereka. Mereka menghadapi kesukaran untuk berkomunikasi. Sebagai seorang bakal guru pendidikan khas, saya berharap agar dapat memberi mereka dorongan, dokongan dan bantuan dalam meningkatkan kemahiran komunikasi mereka.  Ibu bapa dan masyarakat juga perlu bersama-sama memberi sokongan kepada mereka agar tahap rendah diri mereka tidak terus merudum dan agar mereka dapat hidup seperti manusia lainnya.

Comments

Popular posts from this blog

Lirik Lagu Albi Nadak

Kali ni nak sediakan lirik lagu yang kat atas tu. kot-kot lah ada yang berminat ~ Lagu Pertama : Albi Nadak / Fares | Lagu ni lagu Arab. dan Albi Nadak tu maksudnya Seruan Hatiku. Kalau ikut bahasa Arab sebenar, Qalbi Nadak. Albi Nadak tu ialah bahasa dialek | Lirik Arabnya Leek, ana milk leek  ta'ala arrab dommeni, makhtag   eleek, o rokhi feek   ya hob 'omr ana 'omri kollo hakhyesho leek   hawak howa el khaya,   wenta elly ana, ba'ashek hawa   kan albi monaah   agmal malak, yekoon ma'ah   yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya   yah ba'd esneen shok wa khaneen alak eek hena ma'aya   yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek   we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek   wa 'omri fadak   yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya   yah ba'd esneen shok wa haneen alak eek hena ma'aya   yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek   we ha'eesh 'omri 'ashana 'ineek   wa 'omri fadak   Eh, akhtag le eh ...

Implikasi Teori Pemerolehan Bahasa

IMPLIKASI TEORI PEMEROLEHAN BAHASA TERHADAP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU. Dasawarsa, peranan guru bahasa dalam menyampaikan pengajaran yang bermakna kepada pelajar sangat dipengaruhi oleh teori pemerolehan bahasa yang menjadi asas pegangannya. Seseorang guru akan menggunakan kaedah pengajaran yang paling berkesan bagi menjamin berlakunya pembelajaran dalam kalangan murid-muridnya. Teori pemerolehan bahasa boleh dibahagikan kepada empat iaitu teori behavioris, teori kognitif, teori mentalis dan teori interaksionalis . Setiap teori pemerolehan bahasa ini mempunyai prinsip dan fokus tersendiri. Hujah yang dikemukakan juga banyak bergantung pada persekitaran dimana pelopor teori tersebut membesar, mendapatkan pendidikan dan budaya masyarakat setempat. Jika dikaji dan difahami teori-teori tersebut, sangat jelas dapat dilihat idea yang dikemukakan bergantung pada jangka masa teori tersebut diilhamkan. Teori pemerolehan bahasa amat penting dalam proses pengajaran dan pembe...

BMMB3073 Penggunaan Bahasa Rojak

Bahasa merupakan alat komunikasi terpenting dalam konteks perhubungan sesama manusia. Bahasa membolehkan manusia berhubung, melahirkan idea dan meluahkan perasaan. Bahasa merupakan nadi kepada sesuatu bangsa. Penyalahgunaan bahasa boleh memberi kesan kepada perlambangan sesuatu bangsa. Dalam konteks negara Malaysia, isu penggunaan bahasa rojak sering menjadi isu utama yang hangat diperdebatkan. Isu ini seharusnya diatasi dalam kalangan masyarakat Malaysia terutamanya dalam kalangan pelajar dan guru di sekolah. Hal ini kerana, generasi kini merupakan pemimpin negara pada zaman akan datang. Oleh itu, mereka perlulah dididik untuk menggunakan bahasa dengan betul supaya bahasa ibunda rakyat Malaysia tidak pudar ditelan zaman. Bahasa menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ialah sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia (Dewan Bahasa dan Pustaka, 2007). Menurut Reed, V. A. (1994)  pula, bahasa adalah lambang-lambang yang kita ...