Skip to main content

BMMB 3013 - Contoh Latihan Transkripsi

(teks trankripsi)

# dalam opərasi-opərasi dan kəɲata?an-kəɲata?anɲɜ liŋguistik dipandu oleh tigɜ sifat utamɜ saens bərikot:
(a) # bəhabes-habesan, jə?itu səmuɜ bahan jaŋ relevan ditəliti dan dihuraikan #
(b) # bərkonsistən, jə?itu tida? tərdapat pərtəntaŋan di ?antarɜ kəɲata?an məŋena?i bahagian-bahagian bahasɜ itu səcarɜ kəsəlurohanɲɜ #
(c) # bərikonomi, jə?itu ǰikɜ muŋken kəɲata?an jaŋ ləbeh padat jaŋ meŋgunɜkan sədiket istilah adəlah di?utaməkan daripadɜ kəɲata?an jaŋ ləbeh tərlibat #
# səsə?oraŋ boleh mənəmpatkan liŋguistik di kalaŋan saens-saens dəŋan ləbeh təpat # liŋguistik adəlah suatu saens empirikal, dari səgi bahan pəŋkajianɲɜ boleh dipərhatikan dəŋan paɲčaindra-paɲčaindra pətutoran səpərti jaŋ boleh di dəŋar, pərgərakan-pərgərakan alat-alat səbotan səpərti jaŋ dapat səčarɜ laŋsoŋ dilihat atau dəŋan pərtoloŋan alat-alatan, sɜnsasi-sɜnsasi bərtutor səpərti  jaŋ di?amati oleh pənutor-pənutor, dan  tulesan səpərti jaŋ dapat dilihat dan dibačɜ # dalam liŋkoŋan saens-saens empirikal, liŋguistik adəlah salah satu daripadaɜ saens-saens sosial, dalam ərtikatɜ fenomina jaŋ məŋǰadi bahan-kajiaɲɲɜ adəlah səbahagian daripadɜ kəlakuan ləlaki dan pərəmpuan dalam maʃarakat, dalam intəraksi səsamɜ mərekɜ #

***
(teks sebenar)

Dalam operasi-operai dan kenyataan-kenyataannya, linguistik dipadu oleh tiga sifat utama sains berikut:
(a) berhabis-habisan iaitu semua bahan yang relevan diteliti dan dihuraikan.
(b) berkonsisten iaitu tidak terdapat pertentangan di antara kenyataan mengenai bahagian-bahagian bahasa itu secara keseluruhannya.
(c) berekonomi iaitu jika mungkin kenyataan yang lebih padat yang menggunakan sedikit istilah adalah diutamakan daripada kenyataan yang lebih terlibat.

            Seseorang boleh menempatkan linguistik di kalangan sains-sains dengan lebih tepat. Linguistik adalah suatu sains empirikal, dari segi bahan pengkajiannya boleh diperhatikan dengan pancaindera-pancaindera pertuturan seperti yang boleh di dengar, pergerakan-pergerakan alat-alat sebutan seperti yang dapat secaara langsung dilihat atau dengan pertolongan alat-alatan, sensasi-sensai bertutur seperti yang dapat diamati oleh penutur-penutur dan tulisan seperti yang dapat dilihat dan dibaca. Dalam lingkungan sains-sains empirikal, linguistik adalah salah satu daripada sains-sains sosial, dalam ertikata fenomena yang menjadi bahan-kajiannya adalah sebahagian daripada kelakuan lelaki dan perempuan dalam masyarakat, dalam interaksi sesama mereka.

Comments

Popular posts from this blog

Lirik Lagu Albi Nadak

Kali ni nak sediakan lirik lagu yang kat atas tu. kot-kot lah ada yang berminat ~ Lagu Pertama : Albi Nadak / Fares | Lagu ni lagu Arab. dan Albi Nadak tu maksudnya Seruan Hatiku. Kalau ikut bahasa Arab sebenar, Qalbi Nadak. Albi Nadak tu ialah bahasa dialek | Lirik Arabnya Leek, ana milk leek  ta'ala arrab dommeni, makhtag   eleek, o rokhi feek   ya hob 'omr ana 'omri kollo hakhyesho leek   hawak howa el khaya,   wenta elly ana, ba'ashek hawa   kan albi monaah   agmal malak, yekoon ma'ah   yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya   yah ba'd esneen shok wa khaneen alak eek hena ma'aya   yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek   we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek   wa 'omri fadak   yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya   yah ba'd esneen shok wa haneen alak eek hena ma'aya   yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek   we ha'eesh 'omri 'ashana 'ineek   wa 'omri fadak   Eh, akhtag le eh ...

Implikasi Teori Pemerolehan Bahasa

IMPLIKASI TEORI PEMEROLEHAN BAHASA TERHADAP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU. Dasawarsa, peranan guru bahasa dalam menyampaikan pengajaran yang bermakna kepada pelajar sangat dipengaruhi oleh teori pemerolehan bahasa yang menjadi asas pegangannya. Seseorang guru akan menggunakan kaedah pengajaran yang paling berkesan bagi menjamin berlakunya pembelajaran dalam kalangan murid-muridnya. Teori pemerolehan bahasa boleh dibahagikan kepada empat iaitu teori behavioris, teori kognitif, teori mentalis dan teori interaksionalis . Setiap teori pemerolehan bahasa ini mempunyai prinsip dan fokus tersendiri. Hujah yang dikemukakan juga banyak bergantung pada persekitaran dimana pelopor teori tersebut membesar, mendapatkan pendidikan dan budaya masyarakat setempat. Jika dikaji dan difahami teori-teori tersebut, sangat jelas dapat dilihat idea yang dikemukakan bergantung pada jangka masa teori tersebut diilhamkan. Teori pemerolehan bahasa amat penting dalam proses pengajaran dan pembe...

BMMB3073 Penggunaan Bahasa Rojak

Bahasa merupakan alat komunikasi terpenting dalam konteks perhubungan sesama manusia. Bahasa membolehkan manusia berhubung, melahirkan idea dan meluahkan perasaan. Bahasa merupakan nadi kepada sesuatu bangsa. Penyalahgunaan bahasa boleh memberi kesan kepada perlambangan sesuatu bangsa. Dalam konteks negara Malaysia, isu penggunaan bahasa rojak sering menjadi isu utama yang hangat diperdebatkan. Isu ini seharusnya diatasi dalam kalangan masyarakat Malaysia terutamanya dalam kalangan pelajar dan guru di sekolah. Hal ini kerana, generasi kini merupakan pemimpin negara pada zaman akan datang. Oleh itu, mereka perlulah dididik untuk menggunakan bahasa dengan betul supaya bahasa ibunda rakyat Malaysia tidak pudar ditelan zaman. Bahasa menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ialah sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia (Dewan Bahasa dan Pustaka, 2007). Menurut Reed, V. A. (1994)  pula, bahasa adalah lambang-lambang yang kita ...