Bahasa merupakan alat komunikasi terpenting
dalam konteks perhubungan sesama manusia. Bahasa membolehkan manusia berhubung,
melahirkan idea dan meluahkan perasaan. Bahasa merupakan nadi kepada sesuatu
bangsa. Penyalahgunaan bahasa boleh memberi kesan kepada perlambangan sesuatu
bangsa. Dalam konteks negara Malaysia, isu penggunaan bahasa rojak sering
menjadi isu utama yang hangat diperdebatkan. Isu ini seharusnya diatasi dalam
kalangan masyarakat Malaysia terutamanya dalam kalangan pelajar dan guru di
sekolah. Hal ini kerana, generasi kini merupakan pemimpin negara pada zaman
akan datang. Oleh itu, mereka perlulah dididik untuk menggunakan bahasa dengan
betul supaya bahasa ibunda rakyat Malaysia tidak pudar ditelan zaman.
Bahasa menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ialah
sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam
lingkungan satu kelompok manusia (Dewan Bahasa dan Pustaka, 2007). Menurut
Reed, V. A. (1994) pula, bahasa adalah
lambang-lambang yang kita jadikan sebagai simbol-simbol khusus untuk mewakili
sesuatu. Rojak pula ialah sesuatu yang bercampur aduk (Dewan Bahasa dan
Pustaka, 2007). Bahasa rojak ialah suatu jenis percakapan di Malaysia yang
menakrifkan amalan beralih kod iaitu mencampurkan pelbagai bahasa dalam satu
pertuturan dan masih mengekalkan bahasa dasarnya iaitu bahasa Melayu (Wikipedia
Bahasa Melayu, 2015). Secara kesimpulannya, penggunaan bahasa rojak ialah
bahasa yang digunakan dalam masyarakat Malaysia dan merupakan bahasa yang
diujarkan tanpa menggunakan sistem bahasa Melayu yang betul.
Seperti yang telah
dinyatakan, isu penggunaan bahasa rojak ini mendatangkan kesan buruk kepada
perkembangan bahasa ibunda kita iaitu bahasa Melayu. Oleh itu, terdapat
beberapa strategi, kaedah dan teknik tertentu yang dapat membantu membaiki
masalah penggunaan bahasa rojak ini di dalam biik darjah. Seorang guru yang
efektif, sewajarnya bijak mengatur pengajaran yang berkesan untuk para pelajarnya.
Strategi, kaedah dan teknik merupakan tiga perkara berbeza yang perlu disatukan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
Strategi ialah
rancangan yang teratur untuk mencapai
matlamat atau kejayaan (Dewan Bahasa dan Pustaka, 2007). Menurut Adenan Ayob
dan Khairuddin Mohamad, (2012) pula, strategi bermaksud kebijaksanaan dalam
pemilihan pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran berdasarkan objektif
pengajaran yang digubal. Secara kesimpulannya, strategi ialah susunan kaedah
dan pendekatan yang digunakan oleh guru dalam bilik darjah untuk mencapai
matlamat pengajaran. Strategi mengambil kira objektif pengajaran jangka panjang
dengan membias kepada aspek-aspek lain yang bersesuaian seperti melibatkan
pemilihan bahan, masa dan sebagainya (Adenan Ayob dan Khairuddin Mohamad,
2012). Terdapat pelbagai jenis strategi yang boleh digunakan dalam membaiki
masalah penggunaan bahasa rojak di sekolah fokusnya di dalam bilik darjah.
Strategi berpusatkan
guru merupakan antara strategi yang boleh digunakan oleh guru. Strategi
berpusatkan guru berkait dengan teori behavioris yang menekankan aspek manusia
melakukan peniruan dalam usaha mempelajari sesuatu. Guru akan menyebut dan
mengajar sesuatu perkataan kepada murid dan murid seterusnya akan meniru
sebutan guru dan menghafalnya. Strategi ini berpusatkan kepada guru semata,
guru sebagai individu yang menyampaikan maklumat dan kurang interaksi dua hala
antara guru dan murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Menurut Richards, J.C., & T.S. Rogers (2001),
antara ciri strategi berpusatkan guru ialah fokus pembelajaran murid kepada
hafazan semata. Melalui hafazan formula bahasa seperti hukum diterangkan dan
menerangkan (DM) dan formula transformasi generatif, ingatan murid terhadap
formula tersebut akan membantu murid dalam penggunaan bahasa sehari-hari.
Menurut Richards, J.C., & T.S. Rogers (2001), hafalan formula lebih
berkesan berbanding sekadar memahami semantiknya tanpa mengetahui cara menggunakannya.
Apabila murid mengetahui hukum-hukum penggunaan bahasa, murid tidak akan
melakukan kesilapan dan penggunaan bahasa rojak dalam komunikasi dapat
dikurangkan.
Strategi ini
memberi guru autoriti untuk menguasai dan mengawal proses pengajaran dan pembelajaran
di dalam kelas (Richards, J.C., & T.S. Rogers, 2001). Oleh itu, kelas akan
lebih terkawal dan semua murid dapat menumpukan perhatian sepenuhnya kepada
pengajaran guru. Oleh sebab aktiviti peniruan memperuntukkan fokus dan
perhatian murid, strategi berpusatkan guru ini merupakan salah satu strategi
yang paling sesuai digunakan oleh guru dalam pengajaran bahasa yang melibatkan
hukum-hukum tatabahasa. Murid perlu mengamati pergerakan dan lisan guru supaya
mereka memperoleh maklumat dan ilmu yang benar dan dapat merekka aplikasikan
dalam kehidupan seharian.
Sebagai contoh,
sekiranya guru ingin mengajar murid mengenai hukum-hukum pembinaan ayat
misalnya, guru perlu menerangkan konsep asas pembinaan ayat yang mengandungi
subjek dan predikat. Setelah itu guru akan memberi contoh-contoh ayat kepada
murid supaya murid dapat mengaitkan konsep dan contoh yang diberi dan
seterusnya murid mampu membina ayat dengan betul. Apabila murid sudah mempelajari konsep asas
pembinaan ayat, murid sewajarnya mampu memberikan contoh sebagaimana yang telah
diajar oleh guru.
Berdasarkan hujah
mengenai strategi pengajaran berpusatkan guru ini, jelaslah bahawa strategi ini
mampu membantu mengurangkan masalah penggunaan bahasa rojak dalam kalangan
murid di sekolah.
Menyelusuri konsep
kaedah pula, kaedah ialah cara atau peraturan membuat sesuatu (Dewan Bahasa dan
Pustaka, 2007). Menurut Tuan Jah dan Faridah Nazir (2010), kaedah merujuk
kepada prosuder-prosuder mengajar yang wujud berdasarkan pendekatan pengajaran
bahasa yang digunakan oleh guru. Menurut
Mok Soon Seng (1992) pula, kaedah pengajaran adalah tentang cara sesuatu
objektif pembelajaran didekati dengan langkah penyampaian tersusun. Oleh itu,
secara kesimpulan, kaedah merujuk kepada
cara yang boleh digunakan oleh guru dalam menyampaikan pengajaran bahasa. Namun,
kaedah bukanlah satu medium utama dalam proses pengajaran tetapi sebagai satu
jalan atau medium untuk mencapai objektif pengajaran tersebut.
Dalam isu mengatasi
masalah penggunaan bahasa rojak ini, pelbagai kaedah tertentu yang sesuai untuk
digunakan oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Antaranya ialah
kaedah terus. Kaedah terus ini dapat dilaksanakan dalam pengajaran bahasa
Melayu di sekolah. Kaedah terus merujuk kepada pengajaran dan pembelajaran
untuk menguasai bahasa secara natural (Tuan Jah dan Faridah Nazir, 2010).
Menurut beliau lagi, guru menggunakan terus bahasa sasaran iaitu bahasa Melayu tanpa
terjemahan dalam proses pengajaran bahasa.
Dalam konteks isu
ini, guru perlu membina pengetahuan yang kukuh dan realistik mengenai bahasa
dalam diri murid mereka. Guru perlu menggunakan bahan yang konkrit bagi
menerangkan sesuatu perkataan konkrit yang tidak difahami murid. Bagi perkataan
yang bersifat abstrak pula, guru boleh melakukan demonstrasi, simulasi atau
lakonan bagi menerangkan perkataan tersebut. Guru juga boleh memberi makna yang
sinonim dengan perkataan tersebut dalam bahasa Melayu. Menterjemahkan perkataan
kepada perkataan bahasa lain yang sama maksud perlu dielakkan (Adenan Ayob dan
Khairuddin Mohamad, 2012). Hal ini kerana, apabila guru memberi murid makna
dalam bahasa lain yang seerti dengan sesuatu perkatan, murid akan lebih
berfokus kepada perkataan yang diketahuinya dan hal ini akan mempengaruhi murid
ketika berkomunikasi apabila murid tidak dapat mengingati perkataan tersebut.
Sebagai contoh, guru membawa bahan-bahan maujud bagi mengajar kata nama benda
hidup seperti ikan, kucing, guru, askar dan sebagainya. Guru juga boleh
melakonkan situasi-situasi tertentu bagi menerangkan kata nama perasaan seperti
gembira dan sedih kepada murid yang kurang memahaminya.
Kelebihan kaedah
ini dalam membaiki masalah penggunaan bahasa rojak ialah kaedah ini menekankan
aspek penguasaan bahasa dalam komunikasi (Adenan Ayob dan Khairuddin Mohamad,
2012). Apabila semua murid berjaya menguasai penggunaan bahasa
Melayu dengan cara yang betul sedari awal, mereka pasti akan mengaplikasikan
bahasa dengan betul dalam komunikasi selain cenderung untuk membaiki kesalahan
rakan-rakan yang lain dalam penggunaan bahasa Melayu. Selain itu, kaedah terus
ini melibatkan penglibatan murid secara menyeluruh ketika pembelajaran berlaku
(Adenan Ayob dan Khairuddin Mohamad, 2012). Penglibatan murid yang aktif dalam
proses pengajaran dan pembelajaran amat berkesan kerana murid dapat merasai
pengalaman belajar bahasa itu sendiri. Pengalaman yang negatif akan membantu
murid untuk tidak mengulanginya lagi dan pengalaman positif akan diteruskan
sekiranya murid mendapat ganjaran yang betul. Contohnya, apabila guru meminta
murid menjawab soalan atau menyebut sesuatu perkataan, murid akan memperoleh
pengalaman bahasa tersebut. Secara tidak langsung murid lain juga akan
memperoleh pengalaman bahasa tetapi melalui cara mereka yang tersendiri.
Melalui pengalaman-pengalaman yang terbina, penggunaan bahasa rojak dapat
diatasi dan dikurangkan.
Oleh itu,
berdasarkan hujah dan contoh-contoh yang diberikan, jelaslah bahawa kaedah
terus yang diserapkan dalam pengajaran subjek bahasa Melayu ini membantu
mengurangkan masalah penggunaan bahasa rojak dalam kalangan murid di sekolah.
Teknik membawa
maksud kaedah mencipta sesuatu hasil seni muzik, karang-mengarang dan
sebagainya (Dewan Bahasa dan Pustaka, 2007). Menurut Kamaruddin Husin dan Siti
Hajar Abdul Aziz (2004) pula, teknik ialah pengendalian sesuatu organisasi yang
benar-benar berlaku di dalam bilik darjah untuk mencapai sesuatu objektif
pembelajaran. Adenan Ayob dan Khairuddin Mohamad (2012) menyimpulkan teknik sebagai
alat yang digunakan oleh guru bahasa untuk menyampaikan sesuatu bahan
pengajaran yang telah dipilih. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa teknik ialah alat
perantaraan yang digunakan oleh guru bahasa dalam proses pengajaran dan
pembelajaran untuk mencapai objektif yang telah ditetapkan.
Terdapat beberapa
teknik yang dapat diserap ke dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa di
sekolah terutamanya bagi mengurangkan masalah penggunaan bahasa rojak dalam
kalangan murid sekolah yang semakin berleluasa. Antaranya ialah guru boleh
menggunakan teknik permainan bahasa. Menurut Tuan Jah dan Faridah Nazir (2010),
teknik permainan bahasa merupakan satu-satunya cara untuk mempelajari bahasa
melalui permainan. Penglibatan dalam permainan ini memberi peluang kepada
murid-murid memperoleh latihan intensif, pembelajaran yang bermakna dan
digunakan sebagai alat pengesanan iaitu diagnostik (Tuan Jah dan Faridah Nazir,
2010).
Hala tuju teknik
ini bukan sahaja selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan malah turut
selaras dalam membantu mengurangkan masalah penggunaan bahasa rojak di sekolah.
Teknik ini berfokuskan kepada menambah kefasihan dan keyakinan murid untuk
berbahasa (Tuan Jah dan Faridah Nazir, 2010). Apabila murid fasih berbahasa,
secara tidak langsung keyakinan berbahasa murid akan meningkat dan hal ini akan
mengurangkan peratusan penggunaan bahasa rojak dalam kalangan murid. Hal ini
kerana, murid yang fasih berbahasa sudah pasti mempunyai kosa kata bahasa
Melayu yang cukup dan seterusnya mampu menggunakan bahasa Melayu yang betul
sepenuhnya dalam komunikasi mereka. Hal ini kerana, berdasarkan kajian yang
dilaksanakan oleh Wikipedia (2015), salah satu daripada faktor penggunaan bahasa
rojak dalam kalangan murid ialah murid kekurangan kosa kata bahasa Melayu dan
apabila mereka tidak mampu mengeluarkan sesetengah perkataan yang diketahui
dalam bahasa Melayu, mereka menggantikannya dengan bahasa lain.
Selain itu, teknik
permainan bahasa juga berfokus sebagai alat pemulihan, pengukuhan dan pengayaan
(Adenan Ayob dan Khairuddin Mohamad, 2012). Ketiga-tiga aspek ini amat penting
dalam proses pengajaran bahasa dan dalam memastikan tahap penguasaan bahasa
murid di tahap yang optimum. Aktiviti pemulihan dilaksanakan bagi membantu
murid yang masih lemah dalam penguasaan kemahiran bahasa. Akiviti pengukuhan
pula dijalankan bertujuan untuk mengukuhkan dan meningkatkan lagi pemahaman
serta kemahiran murid dalam penguasaan kemahiran bahasa tersebut manakala
aktiviti pengayaan dijalankan untuk murid yang telah menguasai kemahiran bahasa
dan membantu murid untuk memahat pemahaman tersebut supaya murid tidak lupa.
Contoh permainan
bahasa yang boleh digunakan oleh guru untuk mengajar bahasa Melayu dalam usaha
mengurangkan masalah penggunaan bahasa rojak ialah “Permainan Kotak Misteri”.
Langkah pelaksanaan permainan ini yang pertama, guru meminta murid menulis di
atas sekeping kertas kecil satu aktiviti sebagai contoh mendeklamasi sajak,
berbalas pantun, melagukan seloka, berpidato, syarahan, teater pembaca dan
lain-lain aktiviti bahasa. Bagi menambah keseronokan murid, guru juga boleh
menulis satu aktiviti di atas kertas sepertimana yang murid lakukan. Setelah
itu, semua kertas tersebut dilipat dan dimasukkan ke dalam sebuah kotak yang
telah guru sediakan. Apabila selesai peringkat ini, guru meminta pula semua
murid untuk mencabut satu kertas daripada kotak tersebut setiap seorang.
Sekiranya ada murid yang mendapat kertas yang ditulisnya sendiri, dia perlu
memasukkan semula kertas tersebut dan mencabut kertas lain yang bukan milknya.
Cabutan kertas terakhir akan dilakukan oleh guru dan guru akan memulakan
aktiviti seterusnya iaitu melaksanakan aktiviti yang tercatat pada kertas yang
telah dicabut daripada kotak. Tujuan guru memulakan aktiviti adalah untuk
menjadi model kepada murid dan melalui cara ini, murid akan lebih tertarik
untuk melaksanakan aktiviti tersebut setelah melihat guru mereka
melaksanakannya. Guru perlu menyenaraikan peraturan-peraturan tertentu
termasuklah murid perlu menggunakan bahasa Melayu dengan semantik dan pragmatik
yang betul. Penggunaan bahasa rojak tidak dibenarkan dan guru boleh menyediakan
ganjaran atau hukuman kepada murid yang berjaya mematuhi atau murid yang tidak
mematuhi peraturan-peraturan tersebut.
Melalui aktiviti
tersebut, jelas menunjukkan aktiviti tersebut berfokus kepada pengukuhan
kemahiran mendengar, kemahiran bertutur dan kemahiran berbahasa serta kemahiran
menulis murid. Aktiviti ini membantu mengukuhkan penguasaan bahasa yang betul
dan tepat dalam kalangan murid seterusnya mengikis kebiasaan murid untuk
menggunakan bahasa rojak melalui aktiviti-aktiviti bahasa yang telah diberi
tumpuan oleh guru.
Oleh itu, jelaslah
bahawa teknik permainan bahasa ini mampu membantu mengurangkan masalah
penggunaan bahasa rojak dalam kalangan murid di sekolah.
Sebagai
seorang guru yang prihatin dan bertanggungjawab, guru sewajarnya berusaha
sedaya mungkin dalam membantu murid-murid mengurangkan masalah penggunaan bahasa
rojak. Semua guru juga seharusnya menjadi qudwah hasanah kepada murid-murid
mereka dengan menggunakan bahasa dalam komunikasi dengan betul tanpa terselit
sebarang penggunaan bahasa rojak.
Namun
begitu, menangani isu bahasa rojak yang telah meresap ke dalam masyarakat
seluruhnya ini bukan hanya terletak di bahu guru semata. Sebaliknya, semua
pihak termasuklah ibu bapa, masyarakat, warga sekolah bahkan pihak kerajaan
juga harus berganding bahu bagai aur dengan tebing bagi mengatasi masalah
penggunaan bahasa rojak yang semakin berleluasa terutamanya yang melibatkan
murid-murid di sekolah. Hal ini kerana, mereka merupakan aset negara yang perlu
diasuh dan dididik sebaiknya sehingga mereka mampu menjadi pemimpin negara yang
berwibawa pada masa hadapan.
Anak-anak
muda perlu diterangkan dengan kepentingan berbahasa dengan betul kerana bahasa
kita melambangkan bangsa kita. Bahasa Melayu merupakan identiti negara Malaysia
yang wajar kita daulatkan dan dimartabatkan sehingga ke peringkat antarabangsa.
Comments
Post a Comment